Jeg maler ikoner på glas i ældgammel teknik, dvs jeg
følger så godt som muligt de gamle metoder og teknikker og maler efter
originale ikoner fra det 19 århundrede i Transsylvanien, originale ikoner som
findes i klostrekirker i Transsylvanien eller som er udstillet i Det Rumænske
Bondemuseum i Bukarest og Glasikon museum i Sibiel, som har en vindunderlig
samling af glasikoner.
Nogle af ikonerne jeg malede efter, var udstillet på
Museet for Religiøs Kunst i Lemvig i 1998 i en udveksling af ikoner fra
Rumænien med bibelske billeder af kunstneren Bodil Kaalund fra Danmark.
De rumænske ikoner på glas udtrykker det rumænske landbysamfunds mentalitet og
følsomhed. Disse ikoner genspejler bonde-ikonmalernes tanke, deres viden og
overtro, deres ideer om den ” usynlige verden”. Det transsylvanske ikon på glas
er skabt for bønderne og af dem selv.
Maleren brugte folkets sprog, dets symboler og kunstneriske koder, og
oversatte den ortodokse tros sprog til det sprog, som taltes af almindelige
mennesker, der forventede at ikonen skulle trøste og beskytte dem. Det er defor
de emner ikon-maleren valgte, især handler om de helgener, som beskyttede de
almindelige menneskers arbejde og daglige liv: navnehelgerne og dem der
beskyttede liv og ejendom, hjem og helbred, husstand og køer, de helgener som
bragte held og lykke, og overflod og regn når den var mest velkommen. Bønderne
vendte sig til disse guddommelige autoriteter med deres håb og forventede deres
beskyttelse. Således er Profeten Elias i sin ildvogn, som kører hen over
skyerne for at sende den velsignede regn, Skt. Nikolaj bringer held og
tager sig af medgift til de piger der skal giftes, Jomfru Maria med det blide og kærlige
ansigt er symbol på kærlighed og tilgivelse og er den frugtbare sommers
beskytter, Jesu fødsel blev givet som gave til brylluppet, som symbol på
frugtbarhed, så den unge familie ville få mange og sunde børn.
No comments:
Post a Comment